top of page

נקישות בגיר? לא נכנס לרוורס? גיר מחליק? המדריך לגיר אוטומט


הגיר האוטומטי הוא הנפוץ ביותר וכמעט כל רכב בישראל עם גיר אוטומטי, הגיר האוטומטי עבר הרבה שינויים והוא הרבה יותר מתקדם מבעבר והוא גם דומה יותר לגיר הידני מאשר לאוטומט הקלאסי. כמו בכל מוצר טכנולוגי, עם הקידמה והטכנולוגיה יש גם יותר תקלות.

הגירים מצויידים ביותר חיישנים ובשילוב עם המוח גיר אנחנו מקבלים מערכת חשמלית מתקדמת שמטרתה ברורה, נסיעה חלקה שתחסוך לכם כמה שיותר בצריכת הדלק.

בעבר בגירים האוטומטים הצריכת דלק היתה משמעותית גבוה יותר לעומת הגיר הידני, מסיבה פשוטה שלגיר האטומט היה חסר פחות הילוך והוא היה מגיע לסל"ד גבוה יותר.

הטכנולוגיה איפשרה לגיר האטומטי לשפר ואף לעקוף את הגיר הידני בצריכת הדלק ואיכות הנסיעה.

אבל הטכנולוגיה לא חסינה מתקלות והם הרבה יותר יקרות בזכותה, שימוש לקוי, בלאי טבעי או פגם בייצור הם הנפוצים בתקלות הגיר האוטומטי.

איך נדע להבחין בתקלת גיר ומתי נצטרך להגיע למוסך?

תחילה הסבר קצר על הגיר האוטומטי ברכב

תיבת הילוכים אוטומטית היא תיבה בה הנהג לא מעורב בתהליכים הכלולים בהעברת ההילוכים אלא הם מתבצעים באופן אוטומטי על ידי מערכת. התיבה האוטומטית הנפוצה ברכבים עממיים היא התיבה האוטומטית הפלנטרית מבוססת ממיר מומנט ובעלת 4 יחסי ההעברה (הילוכים). כיום ניכרת עלייה בתפוצת תיבות ההילוכים הרובוטיות מבוססות מנגנון הדומה לתיבות הידניות אך עם מערכת רובוטית נשלטת אלקטרונית שמפעילה את המצמד/מצמדים ומשנה את ההילוך.

יתרונות ההילוכים האוטומטיים

היתרון של תיבות הילוכים אוטומטיות טמון בפשטות השימוש ברכב וירידת הנטל על הנהג. הנהיגה ברכב בעל תיבת הילוכים אוטומטית פשוטה בהרבה מנהיגה ברכב בעל תיבת הילוכים ידנית מכיוון שאין צורך להשתמש במצמד או להעביר הילוכים. כדי לנוע לפנים, בכל מהירות, יש להסיט את מוט ההילוכים לסימון Drive או D, וללחוץ על דוושת התאוצה. ההקלה מורגשת באופן משמעותי בעיקר בנהיגה עירונית עמוסת תנועה ובמיוחד כאשר הכביש משופע שהרי אז נחסך הצורך לבצע תכופות "זינוק בעלייה".

חסרונות ההילוכים האוטומטיים

אחד החסרונות של המנגנון האוטומטי נעוץ בכך שהמנגנון בתיבות האוטומטית השונות סבוך יותר מבחינה מכנית ועשוי לכלול בקרים אלקטרוניים רבים. על כן הוא נוטה יותר להתקלקל, יקר יותר לתיקון ומעלה בדרך כלל את מחירו הראשוני של כלי הרכב. חיסרון נוסף הוא שמצב אוטומטי מלא (שהוא המצב היחידי בתיבה פלנטרית) מאפשר לנהג שליטה פחותה במנוע והתנהגות הרכב. לשם השוואה, תיבות הילוכים ידניות מאפשרות להגביל את התיבה להילוך מסוים כדי לשלוט באופן מדויק במידת כוח המנוע המתקבלת. חיסרון נוסף של תיבה פלנטרית הוא יעילות פחותה שמעלה את צריכת הדלק ומפחיתה את ביצועי הרכב. חיסרון זה אינו קיים בתיבות הילוכים רובוטיות.

לגיר האוטומטי שלנו מגוון תקלות, רוב התקלות בגיר האוטומת מצריכות שיפוץ או החלפת חלק.

בעבר היה ניתן לפתור הרבה תקלות בעזרת החלפת שמן, כיום המצב שונה.

כמובן שאם יש דרישה להחליף שמן גיר בטיפול לא משנה מה מחיר טיפול הגיר-לבצע!

נקישות בגיר האוטומטי

נקישות בגיר אוטומטי עם כניסת הגירים הרובוטים הפך לתקלה נפוצה מכיוון שמדובר בגיר ממוחשב ע"י מוח גיר מתקדם הרבה פעמים קורה שהגיר מאבד את הכיול והקידוד שלו מול הקלאצים. בעזרת מחשב רכב מתקדם אפשר לקדד את המוח גיר לנסיעה חלקה יותר.

לא תמיד ניתן לתקן את הנקישות ולא נדיר הפעמים שגירים הוחלפו או שופצו בגלל נקישות.

עוד מומלץ לבדוק שמן גיר למעבר נקי של הילוכים, שמן מתחת למינימום או שמן שרוף בהחלט יכולים לגרום לנקישות/מכות לא נעימות בגיר.

הרבה לא יודעים אבל גם תושבת גיר פגומה תגרום למכות ונקישות בגיר בזמן העברת הילוכים, מומלץ לבדוק ולהחליף במידת הצורך.

הילוך לא נכנס לפעולה בגיר אוטומטי

מעבירים לדרייב והלוח שעונים תקוע על הילוך אחר? מעבירים לרוורס והלוח שעונים מהבהב R ולא קורה כלום? כנראה שנתקע לכם הגיר.

בשלב הזה ברור שנצטרך לגשת למוסך לאבחן את התקלה בצורה הכי מקצועית שיש ע"י מחשב רכב מתאים, אפשר לנסות לכבות והלניע שוב את הרכב כמה פעמים עד שנצליח לשלב הילוך במידה ולא הצלחנו אין ברירה וחייב להזמין גרר למוסך.

הילוכים תקועים בגיר האוטומטי זו אולי התקלה הכי נפוצה ושכיחה במיוחד בעידן הגירים הרובוטים.

זה יכול להיות בורר הילוכים שלא תקין, כשל במוח גיר, קלאצים תקולים, גלגל תנופה תקול, סולונואיד תקול במוח גיר ואפילו חוסר שמן בתיבת הילוכים.

התקלה הנפוצה כיום היא בגירים הרובוטים כאשר יש בלאי בקלאצים או תקלה במוח גיר אנחנו נראה את ההילוך מהבהב בלוח שעונים והרכב לא מגיב לדוושת הגז.

אם מדובר בתקלה שמתרחשת פעם ב.. ומתאפסת מיד אחרי כיבוי והדלקה של הרכב אל תזלזלו וגשו לטפל במקור התקלה.

תקלה דומה יכולה להתרחש כאשר הגיר תקוע על הילוך מסויים ולא עולה או יורד בהילוך.

כשל כזה כנראה מחייב החלפה או שיפוץ של חלק מכני/חשמלי בגיר ואם יש סכנה להגיע למוסך כשהאוטו נוסע רק על הילוך מסויים, מגיעים בגרר למוסך.

*בסרטון ניתן לראות גיר DSG תקוע ולא מאפשר העברת הילוך

גיר אוטומטי מחליק

גיר מחליק כולנו מכירים מהגיר הידני, כאשר הטורים ברכב עולים והרכב לא מגיב בהתאם ז"א לא מתקדם במהירות רק מרעיש ומעלה סל"ד.

כיום בגיר הרובוטי אנחנו נתקלים שוב בתקלה הנפוצה של הגיר הידני, מיכוון שהגיר הרובוטי משתמש בקלאצ' אנחנו בהחלט יכולים לחוות החלקה של הגיר כתוצאה מבלאי בקלאצ'.

בגירים אוטומטים רגילים החלקה של גיר היא כנראה תהיה תקלה חמורה יותר ונצטרך להחליף או לשפץ את הגיר.

לא בהכרח שזה יהיה יותר יקר, אבל זה יגרם מכשל אחר בגיר.

רעש מתכתי ולא נורמלי בגיר האוטומטי

קמתם בבוקר, התחלתם בנסיעה שגרתית לעבודה ופתאום שומעים רעש לא מוכר מהרכב.

אם מדובר ברעש מתכתי לרוב הרעש מתיבת ההילוכים.

תיבת הילוכים רובוטית תגרום לרעשים כמו תיבה ידנית ומומלץ לא להתרגש מכל רעש, החלפת ההילוכים ע"י שינוי מיקום הקלאצ'ים יגרמו לרעשים ורעידות לא נעימות ובמוסך יגידו לכם שזה תקין.

בגיר אוטומט רגיל רעש מתכתי אמור להלחיץ אותנו יותר מהחשש שחלק נשבר בתוך הגיר.

השתדלו להבחין ברעשים חדשים ולא מוכרים כדי לעדכן את המכונאי שיצטרך לאבחן את הרכב שלכם.

כיצד ניתן לשמור על הגיר האוטומטי?

  • נסיעה רגועה בכביש - ללא גז וברקס מיידי בכבישים עמוסים-במצב כזה הגיר עולה ויורד בהילוכים בתדירות גבוה וגורם לבלאי גבוה מאוד.

  • טיפולים בהתאם להוראות היצרן - אם כל 60 צריך להחליף שמן+ פילטר גיר אסור לדחות את הטיפול למרות שהוא מייקר מאוד.

  • בדיקת שמן גיר במידה וניתן - לא בכל רכב אפשר לבדוק שמן גיר ויש רכבים עם גיר רובוטי יבש המשמעות קלאצים עובדים בתיבה יבשה ללא שמן ובמידה וניתן לבדוק הבדיקה צריכה להיות כשהגיר במצב ניוטרל מונע וחם אחרי נסיעה.

  • הורדת עומס ומשקלים מיותרים מהרכב - רכב כבד ידרוש יותר מאמץ מהגיר ויכפיל את הבלאי שלו לטווח הארוף.

  • העברת הילוכים בעדינות ולחכות לעצירה מוחלטת - לא לשלב להילוך רוורס-דרייב בזמן שהרכב בתנועה, רק בעצירה מוחלטת.

  • שיפורי מנוע - כיום ניתן לשפר מנוע לרכבי טורבו בנזין, השיפור מוסיף כח למנוע והגיר נשאר מקורי ללא חיזוקים- לא תמיד הגיר המקורי מחזיק את העומס של התוספת כוח לרכב ללא ספק גורם משמעותי לגיר אוטומט מחליק.

איפה ניתן לתקן גיר אוטומט?

במכוני הגירים שיש בפריסה ארצית ובמוסכים המורשים מטעם משרד הרישוי.

במידה ויש אחריות על הגיר ומדובר ברכב חדש ישר לגשת למוסך היבואן, לא מדובר בתקלות זולות ומומלץ לנצל את האחריות.

קלאצ'ים גיר רובטי אוטומט

גיר אוטומט
פוסטים אחרונים
דף האינסטגרם
bottom of page